facebook

Honda forum

Forum ljubiteljev vozil znamke Honda

TRIAL

Debate o F1, Rally, Drag racing, Street racing in ostalih vejah motošporta.

Moderator: Blue Angels

TRIAL

OdgovorNapisal/-a Rudonya » 23 maj 2018 21:58

Živjo!

Marsikdo me sprašuje kako je z omenjenim načinom vožnje in ostalega kar je povezano s tem.

Kaj je trial?
Pomeni neposredni angleški oziroma britanski prevod, kar pomeni poskus, preizkus, preizkušnja.
V motorističnem smislu pa pomeni umetnost premagovanja ovir brez napak.
Je verjetno tehnično najbolj zahtevna oblika motošporta.
Ob opazovanju profesionalcev imamo občutek, da premagujejo nemogoče.
Je šport, pri katerem je odločilnih več dejavnikov - sposobnost voznika, ravnotežje, nadzor hitrosti, vzdržljivosti in koncentracija.
Potrebno je ogromno vaje in trenerji oziroma inštruktorji pogosto uporabljajo rek M.Ashtona : ''It's all about practice. Practice, practice, practice. ''
Trial je najcenejša oblika motošporta, strošek je le nekaj € za gorivo, ostalih stroškov pravzaprav ni, razen menjave gum enkrat letno.

Za koga je primeren trial?
Odgovor je preprost : primeren je za vsakega!
Ni namenjen samo tekmovalcem, ampak velja za obvezen pripomoček vsem enduro, motokros in ostalim ljubiteljem motorjev.
Ker se ob treningu triala neverjetno razvijajo koordinacijske sposobnosti in je kondicijsko zelo naporen, ga prakticirajo tudi drugi športniki.
Med svetovno znanimi je bil eden najboljših smučarjev Herman Maier, večkratni svetovni prvak v Moto GPKewin Schwanz, Mick Doohan, Loris Capirossi, ...
Lahko pa ga uporabljate enostavno za rekreacijo!
Primeren je za otroke od 2 leta starosti dalje, zgornja meja starosti je neomejena ; obstaja tudi prvenstvo za oldtimerje.

Zanimivosti
Vsak ,ki se malce bolj resno ukvarja z endurom ali cross ima trial motor.
V sosednji Avstriji in Italiji ga uporabljajo tudi hribovski kmetje, poštarji, gozdarji, lovci, dostavljalci hrane ...
Večina alpskih in karpatskih dežel ga uporablja tudi v turistične namene tako kot gorsko kolesarstvo (škoda ker naši niso sposobni tega urediti)

Vsi bivši trialisti ,pa to bili prvaki oz neprvaki, so prešaltali na (hard) enduro.
Kdo je imel kakšen čas na dirki sploh ni bilo pomembno...pomembno je bilo,da Omar prehiti lanskega zmagovalca in kakor sem slišal so prijatelji od Omarja pomagali(nesli) tako Omarjev kot Brandauerjev motor pred 5 kontrolno točko.Trialisti so imeli tudi velike težave.Progo je pa prevozil najhitreje tisti,ki je imel največ pomagačev.To pa sta Omar in pa Severin pa tudi njegov prijatelj Grega.Trial zmagovalec je postal Severin v zadnjih metrih tik pred ciljem.

Kakšni so trial motocikli?
Posebnost omenjenega motocikla je ta, da nima sedeža (oziroma je ta bolj raven ter zasilni) in da se vseskozi stoji (oziroma drži sključeno).
Vse je prirejeno, da je teža motocikla kar se da nizka.
Teža 2T se giblje okoli 70kg, 4T pa je cca. 5kg težji.
Imajo izredno stabilno ogrodje in nizko težišče za doseganje boljšega ravnotežja.
Izredno mala je tudi poraba goriva in sicer okoli 1l/uro vožnje.
Tekmuje se pretežno z dvotaktnimi pogonskimi agregati, v zadnjem času pa v ospredje prihajajo štiritaktni. Ker motorji niso posebno obremenjeni, vzdržijo ob pravilni uporabi tudi več let brez posega v motor.
Posebne so tudi pnevmatike, ki so izdelane iz izredno mehke zmesi.
Tlak v pnevmatikah je okoli 0.3 bara zadaj oziroma 0.45 spredaj.
Odvisno seveda od razmer na terenu.

Moje izkušnje
Iz prve roke lahko povem, da je to motor, ki je zelo primeren za učenje in vadbo, tako za začetnike kot profesionalce in da ko to enkrat okusiš težko odnehaš.

Če boš vozil/a samo trial si kupi škornje za trial, saj se malenkost razlikujejo od ostalih načinov vožnje ; so mehki z minimalno zaščite in podplat ima dober oprijem za hojo po skalah in je raven brez pete.

Prvo pravilo preden greš v akcijo oziroma na stezo je da se zapelješ oziroma ne izvajaš trikov in ostalega vsaj 20-minut dokler motor oziroma pogonski sklop ni popolnoma ogret!

Menjalnik in uporaba prestav
Sam motor večino časa voziš od 3-prestave navzgor, tudi spelješ v 3.
Prvih 5 brzin je dost kratkih, 6 pa je daljša.
Prva se uporablja večinoma pri speljavanju navkreber ter pri zaviranju oziroma počasni vožnji navzdol.
Pozorno poglej ko stoji pred oviro, kako prešalta v pravo prestavo, ker ne vozi ves čas z isto, odvisno od terena in ovire.
Sklopko se uporablja vglavnem s kazalcem, tako da če nisi dovolj pozoren/pozorna tega sploh ne boš opazil/a. Enako je z sprednjo zavoro.

Delovanje motorja in pogon
Kar se tiče pogona deluje večina na mešanico kot so legendarni Tomos-i in sicer je najboljše razmerje 1:4
Tank oziroma rezervoar je zelo majhen, povprečno prostornine 3-litre, poraba pa se suče okoli 1-2l/h, odvisno od načina vožnje ; toliko porabi osebno vozilo, ko motor teče na mestu.

Tehnika vožnje
Je pa to popolnoma drugačen stil vožnje kot kros. Tu je veliko moči oziroma konjev, a le kratek čas. Recimo na zadnjo os se ne dvigneš tako,da daš malo gasa, da dobiš obrate in potem celoten motor zaguncaš ampak to vse narediš takoj,ker če daš prvo malo gasa je potem že konec brzine oziroma motor začne kašljati ter se počasi ugaša.
Tu je tudi zelo pomembna ciklistika oziroma gibanje tvojega telesa ter manevriranje z prenašanjem telesne teže.
Na motorju se ,kot sem že povedal, ves čas stoji, kar verjetno že veš. Tehnika je torej podobna kot na legendarnem biciklu BMX, kjer praktično ni sedenja, razen za tistih par sekund med spustom ali poganjanjem.

Praktično čisto vse je poligon/proga (vsaka hosta, luknja, stopnice...). Po dveh urah približno zahtevnega terena si kot bi ravnokar prišel izpod tuša - vsaj jaz sem. Inšktruktor v avtošoli oziroma učitelj v šoli vožnje za A kategorijo in tudi trener v enem od motoklubov mi je ob pogovoru dejal : leta niso pomembna, ampak izkušnje oziroma kilometrina, po domače povedano obvladovanje dvokolesnika ; velika večina dela napako pri lahkotnem speljevanju, vijuganju in sunkovitem zaviranju! ; tu so najbolj pomembni prenos teže in že omenjena ciklistika ; sam lahko povem, da sem že imel primer, ko sem moral sunkovito zavreti in sicer ko sem se peljal z legendarnim Tomos E90 po Večni poti iz smeri Šiške proti Viču in mi je v ovinku izza grmovja skočil pes, nasproti pa pripeljal avto in sem moral po domače ''dvigniti rit'' ter zbiti dve prestavi nižje in dodati vmesni plin da mi zadeva ni ušla izpod nadzora, da sem jo lepo stabiliziral oziroma poravnal.

Pnevmatike
Kar se tiče pnevmatik oziroma gum se menjajo enkrat na par let, če se ne ukvarjaš s tekmovanjem.
Tlak je dobro imeti vsaj 0,5 bara manjši od cestnega ter višji v primeru transporta na prikolici, saj zadeva sčasoma rahlo popusti, ko je stalno na tleh in pričvrščena z vrvmi

Nekateri se vozijo tudi po blatu in snegu, a z navadnimi v teh primerih žal ne gre ;
najbolje je dodati žeblje ali pa nabaviti ježevke (pozor ; z njimi ne smemo na cesto!)

Čelada, oblačila in obutev
Čelada je dobro, da je odprta in zračna, skratka trial čelada, kros očal ne potrebuješ in so tudi prevroča, dobro je imeti kakšna sončna, da si ne poškoduješ očesa s kakšno vejo ali visečim predmetom. Zaščito sem imel jaz od Dainese za downhill kolesarjenje, ker sem tako dobil zelo poceni. Čez lahko daš kros hlače in majico. Rokavice kake tanke za motor ali gozdarske, so za začetek čisto uredu. Predvsem pri občutku sklopke in gasa.

Oprema
Če greš daleč stran od doma v hribe je dobro da imaš pri sebi sledečo opremo :

- kantico z bencinom oziroma omenjeno mešanico

- rezervno svečko

ter seveda natični ključ in za vsak slučaj

- rezervno gumo ter

- mini komplet orodja in prve pomoči

Pri nakupu
moraš pazit,da boš kupil pravo kubikažo glede na svoje kilograme!
Višina ni toliko pomembna kolikok je kubikaža glede na tvojo telesno težo!

Drugače pa preglej glavne točke :

1.)Amortizerji/vilice - to vidiš po tem ko se upreš na njih, da je čimmanj posedanja in rukanja ter da ne puščajo

Koliko je bil motor vožen, se lepo vidi na zadnji nihajki - je precej zdrgnjen aluminij - od škornjev namreč. Preveriti je tudi potrebno morebitno nastalo "zračnost" pri vpetju prednjih vilic in zadnje nihajke.

2.)Platišča - ne smejo biti obtolčena in odrgnjena, drugače pa se tudi vidi način treninga in vožnje

3.)Ležaji - morajo stati in ne sme biti zračnosti oziroma piskanja med vožnjo

4.)Sklopka - ne sme drseti in metati iz prestave ; to je predvsem znak da se je grdo ravnalo z motorjem ; kdaj je bilo menjano olje v menjalniku?

4a.)Avtomatski menjalnik mora pretikati tekoče in ne sunkovito

5.)Okvir oziroma geštel - da je čimbolj raven oziroma v liniji ter da ni kje dodatno varjen in da ni zakritih sledi karambola ; iz izkušenj je dosti tega, sploh pri športnih motorjih popravljeno po domače z nalepkami

6.)Ostalo pa kot pri ostalih motorjih: delovanje agregata (tudi ta naj ne bo masten), veriga, zavore, ...

P.s Jaz vedno ko kupujem rabljen motor in naredim par krogov se probam zapeljati čez lužo in sunkovito zavreti ter pogledam sledi od gum, ki morajo biti ravne oziroma v liniji in mi dajo vedeti, da ni okvir oziroma geštel ni zvit ter da vozilo ni (bilo) karambolirano

Svetujem ti, da ga prvo sprobaš, ker jaz osebno se nikoli nisem neki znašel na njem za neke prave trike.Jih pa dost poznam,ki to obvladajo do neke mere. Mi je bil pa super za fijakanje po gozdu, ker res ni ne hriba ne luknje kam oziroma od kod ne bi prišel. Po zadnji gumi je tud šala. Čista igrača za katero pa je potrebno kar nekaj kondicije!

Prednosti in slabosti
Jasno ima zadeva tako svoje prednosti kot tudi slabosti oziroma pluse in minuse.

PREDNOSTI (+)
+ Okretnost
+ Lahka suha teža
+ Majhna poraba, povprečno 1l/h
+ Poceni vadba
+ Ugodna nabavna cena
+ NIzki stroški vzdrževanja
+ Vsaka oseba z malo mehanične žilice lahko popravi zadevo

SLABOSTI (-)
- Homologacija (pri nas je nažalost ne priznajo, saj ne poznajo te oblike okvirja oziroma tehnike vožnje ; cross pa je možno registrirati v primeru da ima vgrajen vsaj voznikov sedež in smernike ter da ni starejši od letnika 1991 ; izjeme so izvedbe v originalnem stanju in registrirane pred letom 1991 - npr. Tomos ATX ; s kros in trialmotorji in vozili tako ni dovoljena udeležba v cestnem prometu ;
mimogrede kar se tiče izpita in registracije je zadevo pri vseh sosedih ter v Srbiji možno z B kategorijo voziti tudi 125ccm in ne komplicirajo!-> sramota!)
- Pomanjkanje poligonov pri nas ; edina dva sta na Verdu in v Krškem, nekaj tudi trenirajo v Slovenj gradcu
- Pri nas ni ni nobenega kluba, razen par vaških motoklubov z trial sekcijo
- Obstajajo zakoni in te v gozdu vsak nadira če ga srečaš (včasih je bilo to bolj prosto in ni bilo težav, tudi če smo šli na potep trije)
- Montesa je edini proizvajalec za katerega najdeš VSE rezervne dele v Sloveniji in sicer večino komponent dela idrijska Hidria
- Slaba pokritost servisne mreže (pooblaščena servisa SELES motor, Perovo pri Grosupljem in AS Domžale, enota Trzin ; Honda je kupila Monteso (4RT ima vgrajen Hondin agregat).
Glede rezervnih delov:
Beta, GasGas imaš vse rezervne dele v Trstu ali pa preko spleta iz Berlina.

-video od Mirana Stanovnika :
https://www.youtube.com/watch?v=Nu8qMM0m9NI
-Fim Trial Championship - - Ile Rousse (FRA)

https://www.youtube.com/watch?v=iCSzNPWy6JI

Slika
Slika
Portal o Honda Trial motociklih

Kakšne so pa kaj vaše izkušnje z omenjenim športom oziroma motocikli?
Uporabniški avatar
Rudonya
Uporabnik
 
Pridružen: 02 jan 2016 12:42

Vrni se na Motošport

Kdo je prisoten

Po forumu brska: 0 registriranih uporabnikov in 1 gost